Astronomiczne zdjęcie NASA z dnia 7 czerwca 2023 r.: Zapierająca dech w piersiach galaktyka z podwójnym pierścieniem

Zaledwie dwa dni temu widzieliśmy oszałamiające zdjęcie Mgławicy Trójlistna Koniczyna, dwudziestego obiektu odkrytego przez francuskiego astronoma Charlesa Messiera. Podobne obiekty niebieskie zostały zbadane i skatalogowane przez Messiera w Catalog des Nébuleuses et des Amas d’Étoiles, a katalog ten jest dziś znany jako Messier Objects i zawiera 110 obiektów. W ciągu ostatnich kilku miesięcy widzieliśmy wiele niesamowitych zdjęć ciał niebieskich w ramach Astronomicznego zdjęcia dnia NASA, które jest publikowane codziennie i przedstawia astrofotografów z całego świata.

NASA dzisiaj Astronomiczne zdjęcie dnia Jest to zdjęcie M94, znanej również jako Galaktyka z Podwójnym Pierścieniem, która zawiera ponad 40 miliardów gwiazd. Według NASA galaktyka z podwójnym pierścieniem znajduje się około 15 milionów lat świetlnych stąd, w gwiazdozbiorze Canes Venatici, znanym również jako Psy Myśliwskie. M94 została odkryta przez innego francuskiego astronoma Pierre’a Méchina w 1781 roku i skatalogowana przez Charlesa Messiera dwa dni później.

Technologia użyta do wykonania zdjęcia

Astrofotograf Brian Brennan uchwycił to wspaniałe ujęcie swoim aparatem ZWO ASI2600MM Pro, teleskopem refrakcyjnym ED 102 mm APO Scientific oraz lunetą UniGuide firmy William Optics zamontowaną na montażu paralaktycznym ZWO AM5 Harmonic.

Przeczytaj także: Szukasz smartfona? Aby sprawdzić wyszukiwarkę mobilną

NASA opis obrazu

Większość galaktyk nie ma żadnych pierścieni gwiazd i gazu – dlaczego M94 ma dwa? Po pierwsze, galaktyka spiralna M94 ma wewnętrzny pierścień nowo powstałych gwiazd otaczających jej jądro, co nadaje jej nie tylko niezwykły wygląd, ale także silną wewnętrzną poświatę. Główna hipoteza pochodzenia głosi, że w M94 obraca się wydłużony węzeł gwiazdowy znany jako zadzior, który spowodował eksplozję formowania się gwiazd w tym wewnętrznym pierścieniu. Obserwacje ujawniły również inny pierścień, zewnętrzny pierścień, który jest słabszy, ma inny kolor, nie jest zamknięty i stosunkowo złożony. Przyczyna tego zewnętrznego pierścienia jest obecnie nieznana. Przedstawiona tutaj M94 rozciąga się w sumie na około 45 000 lat świetlnych, znajduje się w odległości około 15 milionów lat świetlnych i można ją zobaczyć przez mały teleskop w gwiazdozbiorze Psów Gończych (Canes Venatici).

READ  SpaceX wystrzeliwuje 49 satelitów internetowych Starlink na orbitę podczas pierwszego startu w 2022 r