Rosa Saba, prasa kanadyjska
Opublikowano we wtorek, 30 stycznia 2024 o 14:46 ET
Ostatnia aktualizacja wtorek, 30 stycznia 2024 o 16:40 ET
MONTREAL – W sklepach spożywczych Metro Inc. zaczną pojawiać się wyższe ceny. Dyrektor generalny Eric La Fleche powiedział we wtorek, że w przyszłym tygodniu, po zakończeniu ogólnobranżowej przerwy w dostawie prądu w sprawie podwyżek cen dostawców.
„Negocjujemy najlepiej, jak potrafimy i opóźniamy tak bardzo, jak to możliwe, niektóre podwyżki, o które wnioskują nasi dostawcy” – powiedziała La Fleche na wirtualnej konferencji prasowej.
„Niestety niektóre ceny zaczną rosnąć”.
La Fleche twierdzi, że jednym z produktów, za który klienci Metro zapłacą więcej, jest sok pomarańczowy ze względu na problemy z uprawami pomarańczy.
„To będzie coś wielkiego” – powiedział. „Oczywiście będziemy sprzedawać znacznie mniej soku pomarańczowego”.
La Flèche dała jednak pewną nadzieję na przyszłą stabilność, twierdząc, że liczba wniosków dostawców o podwyżkę cen znacznie spadła w porównaniu z najwyższą wartością w zeszłym roku i roku poprzednim.
„A więc to dobra wiadomość” – powiedział. „Wolumen zamówień wraca do bardziej normalnego poziomu.”
Komentarze pojawiły się po tym, jak sprzedawca artykułów spożywczych i aptek odnotował zysk w pierwszym kwartale w wysokości 228,5 mln dolarów, przy wzroście sprzedaży o 6,5%.
Metro podało, że jego zysk na akcję rozwodnioną wyniósł 99 centów za kwartał zakończony 23 grudnia, w porównaniu z zyskiem w wysokości 231,1 mln dolarów, czyli 97 centów na akcję rozwodnioną rok wcześniej, kiedy spółka miała więcej akcji w obrocie.
Całkowita sprzedaż wyniosła 4,97 miliarda dolarów, w porównaniu z 4,67 miliarda dolarów w tym samym kwartale rok wcześniej, który zakończył się 17 grudnia 2022 roku.
Sprzedaż żywności w tych samych sklepach wzrosła o 6,1 procent, do czego częściowo przyczynił się moment zakończenia kwartału w okolicach Świąt Bożego Narodzenia. Metro podało, że po uwzględnieniu zmiany w tygodniu świątecznym sprzedaż żywności w tym samym sklepie wzrosła o 3,4 procent. Sprzedaż produktów farmaceutycznych w tych samych sklepach wzrosła o 3,9%.
Banery dyskontów Metro w dalszym ciągu napędzają wzrost, podczas gdy marki prywatne firmy osiągnęły rekordowy poziom penetracji, stwierdziła La Fleche.
W ciągu ostatnich 15 miesięcy firma otworzyła dziewięć nowych dyskontów w Quebecu i Ontario, a otwarcie czterech kolejnych zaplanowano na ten rok finansowy, powiedział analitykom telefonicznie we wtorek po południu.
Inflacja w kanadyjskich sklepach spożywczych spadła pod wpływem wyższych stóp procentowych, ale w grudniu pozostała wysoka i wyniosła 4,7%.
La Fleche podała, że wewnętrzna miara inflacji Metro w jej sklepach była o cztery procent niższa niż w poprzednim kwartale, czyli mniej niż w poprzednim kwartale.
Metro nie jest jedynym sklepem spożywczym, który stoi przed żądaniami dostawców podwyżki cen. Loblaw i Empire twierdzą, że niektórzy główni dostawcy zwracają się do nich z nieuzasadnionymi podwyżkami cen.
Niektóre z żądań Metro są „niezwykle wysokie i trudne do uzasadnienia” – stwierdziła La Fleche, wywołując napięcie w negocjacjach. Dodał, że sprzedawca nie osiągnął jeszcze momentu, w którym zaprzestaje sprzedaży tych produktów, ale czasami dokonuje w zamian innych korekt, np. zmniejsza wielkość sprzedaży danego produktu.
Sklepy spożywcze znalazły się pod presją polityczną, aby ustabilizować ceny żywności, a minister przemysłu François-Philippe Champagne wezwał jesienią kadrę kierowniczą do opracowania planów pod groźbą poniesienia konsekwencji.
W tym tygodniu spółka Champagne oświadczyła w piśmie do komisarza ds. konkurencji, że główni producenci żywności nie przedstawili wystarczająco przejrzyście przyczyn inflacji cen żywności „i w większości nie dostarczali regularnych aktualizacji na temat inicjatyw mających na celu zapewnienie stabilności żywności”. Ceny w kraju.”
Zasugerował kontynuację badania przeprowadzonego przez Biuro ds. Konkurencji w zeszłym roku na temat kanadyjskiego sektora spożywczego, po tym jak urząd zyskał nowe uprawnienia w zakresie uzyskiwania większej ilości informacji od firm.
La Fleche stwierdziła, że Metro „w pełni i przejrzyście współpracowało” z Biurem ds. Konkurencji w ramach swojego badania. Zauważył również, że sprzedawca trzykrotnie pojawiał się przed komisją Izby Gmin badającą ceny żywności, aby odpowiedzieć na pytania posłów.
W swoich prognozach Metro nadal twierdziło, że w 2024 r. spodziewa się znacznych trudności związanych z uruchomieniem zautomatyzowanego centrum dystrybucyjnego w Terrebonne w Que. oraz uruchomieniem ostatniej fazy zautomatyzowanej fabryki świeżych produktów w Toronto wiosną przyszłego roku.
Mówi, że spodziewa się tymczasowego powielania kosztów i nieefektywności krzywej uczenia się, a także wyższej amortyzacji i niższych odsetek od kapitału.
Spółka podtrzymała swoje wytyczne dotyczące dochodu operacyjnego przed amortyzacją na poziomie mniejszym niż 2 procent, a zysk netto na akcję skorygowano tak, aby pozostał na niezmienionym poziomie i spadł o 10 centów w roku finansowym 2024 w porównaniu z rokiem 2023.
„Spodziewamy się powrotu do historycznego wzrostu zysków po roku finansowym 2024” – oznajmił La Fleche na dorocznym walnym zgromadzeniu spółki wcześniej tego samego dnia.
Metro twierdzi, że po skorygowaniu zarobiło 1,02 dolara na akcję rozwodnioną, w porównaniu z skorygowanym zyskiem wynoszącym 1 dolara na akcję rok wcześniej.
Metro podało we wtorek, że wypłaci kwartalną dywidendę w wysokości 33,5 centa na akcję, w porównaniu z 30,25 centa na akcję.
Akcje Metro zamknęły się na giełdzie w Toronto o 1,56 procent niżej, osiągając poziom 70,10 dolarów.
– Z aktami Nujouda Al-Malisa w Toronto
Ten raport The Canadian Press został po raz pierwszy opublikowany 30 stycznia 2024 r.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”